STATUT SOŁECTWA KLIMONTÓWEK GMINY SĘDZISZÓW
| Załącznik Nr 12 | 
 
| ROZDZIAŁ | I  – | POSTANOWIENIA OGÓLNE. | 
 
| ŧ 1. | 1. | Sołectwo Klimontówek jest jednostką pomocniczą Gminy Sędziszów. | 
|   |   |   | 
|   | 2. | Sołectwo Klimontówek utworzone zostało na mocy uchwały nr VIII/46/90 z dnia 01 grudnia 1990 r. w sprawie tworzenia sołectw na terenie gminy Sędziszów. | 
|   |   |   | 
|   | 3. | Położenie sołectwa w gminie określa mapa sytuacyjna, będąca integralną częścią niniejszego statutu. | 
|   |   |   | 
| ŧ 2. | Organy sołectwa działają zgodnie z przepisami, a w szczególności: – z ustawą z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późniejszymi zmianami), – ze statutem gminy, – z postanowieniami niniejszego statutu. | |
|   |   | |
| ŧ 3. | Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o: | |
|   |   | |
|   | 1. | Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Sędziszów. | 
|   |   |   | 
|   | 2. | Sołectwie – należy przez to rozumieć jednostkę pomocniczą określoną w ŧ 1 niniejszego statutu. | 
|   |   |   | 
|   | 3. | Statucie – należy przez to rozumieć statut sołectwa. | 
|   |   |   | 
|   | 4. | Sołtysie – należy przez to rozumieć organ wykonawczy sołectwa. | 
|   |   |   | 
|   | 5. | Radzie Sołeckiej – należy przez to rozumieć organ wspierający Sołtysa. | 
|   |   |   | 
|   | 6. | Zebraniu Wiejskim – należy przez to rozumieć organ uchwałodawczy sołectwa. | 
|   |   | |
| ŧ 4. | Niniejszy statut określa organizację i zakres działania sołectwa Klimontówek w tym: | |
|   |   | |
|   | 1. | Zadania sołectwa i zakres działania. | 
|   |   |   | 
|   | 2. | Organy sołectwa i zakres ich kompetencji. | 
|   |   |   | 
|   | 3. | Zasady i tryb wyboru organów sołectwa oraz ich odwoływania. | 
|   |   |   | 
 
 
 
 
| ROZDZIAŁ | II  – | ZAKRES DZIAŁANIA I ZADANIA SOŁECTWA. | 
 
| ŧ 5. | Do zakresu działania sołectwa należą wszystkie sprawy publiczne sołectwa niezastrzeżone ustawami i statutem gminy na rzecz innych organów, a w szczególności: | |
|   |   | |
|   | 1. | Opiniowanie projektów uchwały Rady Miejskiej w sprawach o podstawowym znaczeniu dla mieszkańców sołectwa, tj. regulacji prawnych dotyczących: tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostki pomocniczej, w tym zmiana granic czy nazwy sołectwa, zmiana statutu sołectwa, przekazanie lub odebranie sołectwu składników majątkowych należących do gminy jako właściciela. | 
|   |   |   | 
|   | 2. | Występowanie do Rady Miejskiej o rozpatrzenie spraw publicznych sołectwa lub jego części, których załatwienie wykracza poza możliwości sołectwa. | 
|   |   |   | 
|   | 3. | Współpraca z radnymi, którzy są wybrani z terenu okręgu, głównie przez ułatwienie im kontaktu z wyborcami. | 
|   |   |   | 
|   | 4. | Współpraca z właściwymi organami w zakresie ochrony zdrowia, pomocy społecznej, oświaty, kultury, kultury fizycznej, porządku publicznego i ochrony przeciwpożarowej. | 
|   |   |   | 
|   | 5. | Organizowanie przez mieszkańców sołectwa wspólnych prac społecznie użytecznych. | 
|   |   |   | 
|   | 6. | Organizowanie zasad współżycia społecznego. | 
|   |   |   | 
|   | 7. | Tworzenie pomocy sąsiedzkiej. | 
|   |   |   | 
|   | 8. | Zarządzanie i korzystanie z przekazanego sołectwu mienia komunalnego. | 
|   |   |   | 
| ROZDZIAŁ | III  – | ORGANY SOŁECTWA I ZAKRES ICH KOMPETENCJI. | 
 
| ŧ 6. | 1. | Organami sołectwa są: 1) Zebranie Wiejskie – jako organ stanowiący i kontrolny, 2) Sołtys – jako organ wykonawczy. | 
|   |   |   | 
|   | 2. | Działania Sołtysa wspomaga Rada Sołecka. | 
|   |   |   | 
| ŧ 7. | 1. | Do zakresu działania Zebrania Wiejskiego jako organu uchwałodawczego należy podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach należących do sołectwa. | 
|   |   |   | 
|   | 2. | Do wyłącznych kompetencji Zebrania Wiejskiego należy: 1) wybór Sołtysa i Rady Sołeckiej lub poszczególnych jej członków oraz ich odwoływanie, 2) podejmowanie uchwał w sprawach lokalnych sołectwa lub kilku innych sąsiadujących sołectw o podstawowym dla nich znaczeniu, a w szczególności tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostki pomocniczej, w tym zmiana granic czy nazwy sołectwa, zmiana statutu sołectwa, przekazanie lub odebranie sołectwu składników majątkowych należących do gminy jako właściciela, 3) wyrażanie stanowiska sołectwa w sprawach określonych przepisami prawa, lub gdy o zajęcie stanowiska przez sołectwo wystąpi organ gminy, 4) decydowanie o potrzebie, rozwoju i zakresie wykonania przez mieszkańców sołectwa wspólnych prac społecznie użytecznych, 5) rozpatrywanie rocznych sprawozdań i ocena pracy Sołtysa i Rady Sołeckiej z punktu widzenia interesów sołectwa | 
|   |   |   | 
|   | 3. | Uchwały, opinie i stanowisko Zebrania Wiejskiego Sołtys przekazuje Burmistrzowi. | 
|   |   |   | 
|   | 4. | W zależności od charakteru sprawy Burmistrz załatwia ją we własnym zakresie lub przekazuje do rozpatrzenia na sesji Rady Miejskiej, w szczególności gdy do załatwienia sprawy wymagane są środki budżetowe. | 
|   |   |   | 
|   | 5. | O sposobie załatwiania sprawy Burmistrz informuje zebranie wiejskie lub Sołtysa. | 
|   |   |   | 
| ŧ 8. | 1. | Do udziału w Zebraniu Wiejskim uprawnieni są wszyscy, którzy w dniu jego zwołania są stałymi mieszkańcami sołectwa i posiadają czynne prawo wyborcze do Rady Miejskiej. | 
|   |   |   | 
|   | 2. | Uprawnienie do udziału w Zebraniu Wiejskim obejmuje następujące prawa: 1) inicjatywy uchwałodawczej, 2) udział w dyskusji nad sprawami objętymi porządkiem obrad, 3) zadawania pytań Sołtysowi, członkom Rady Sołeckiej oraz obecnym na posiedzeniu Zebrania Wiejskiego przedstawicielom gminy, 4) żądania utrwalenia w protokole własnych czynności, wymienionych w pkt 1-3, 5) udziału w glosowaniu, 6) zgłaszania kandydatur i kandydowania na stanowiska w wybieralnych organach sołectwa. | 
|   |   |   | 
| ŧ 9. | 1. | Zebranie Wiejskie zwoływane jest przez Sołtysa z własnej inicjatywy lub na wniosek organów gminy w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku. | 
|   |   |   | 
|   | 2. | Sołtys zobowiązany jest również zwołać zebranie na pisemny wniosek co najmniej 1/10 mieszkańców uprawnionych do udziału w zebraniu. W takim przypadku zebranie powinno być zwołane w terminie 7 dni od daty złożenia wniosku. | 
|   |   |   | 
| ŧ 10. | 1. | O miejscu i terminie zwołania zebrania Sołtys w sposób zwyczajowo przyjęty w sołectwie, co najmniej na 5 dni przed wyznaczonym terminem, chyba że cel zwołania zebrania uzasadnia przyjęcie krótszego terminu. | 
|   |   |   | 
|   | 2. | Zebranie jest ważne, jeżeli wzięło w nim udział co najmniej 1/5 uprawnionych. | 
|   |   |   | 
|   | 3. | Jeżeli w zebraniu nie wzięła udziału wymagana liczba mieszkańców, Sołtys wyznacza ponowny termin zebrania, które jest ważne bez względu na liczbę jego uczestników. | 
|   |   |   | 
|   | 4. | Dopuszcza się możliwość odbycia ważnego zebrania bez względu na liczbę uczestniczących w nim uprawnionych mieszkańców sołectwa, jeżeli w ogłoszeniu informującym o terminie, godzinie i miejscu zebrania zawarte było jednocześnie zastrzeżenie iż w przypadku braku wymaganej frekwencji zebranie odbędzie się w tym samym dniu i miejscu o 30 minut później od pierwotnej zaplanowanej. | 
|   |   |       | 
| ŧ 11. | 1. | Zebraniu Wiejskiemu przewodniczy Sołtys. | 
|   |   |   | 
|   | 2. | Zebranie może wybrać innego przewodniczącego obrad. | 
|   |   |   | 
| ŧ 12. | 1. | Zebranie Wiejskie jest ważne, gdy mieszkańcy sołectwa zostali o nim prawidłowo zawiadomieni, zgodnie z wymogami statutu. | 
|   |   |   | 
|   | 2. | Projekt porządku obrad zebrania przedstawia Sołtys lub przewodniczący obrad. | 
|   |   |   | 
|   | 3. | Zebranie Wiejskie przyjmuje porządek obrad przez glosowanie. | 
|   |   |   | 
|   | 4. | Przewodniczenie obradom Zebrania Wiejskiego uprawnia do decydowania o: 1) kolejności zabierania głosu przez poszczególnych mówców, 2) udzieleniu głosu poza kolejnością, 3) określaniu ilości czasu przeznaczonego dla każdego z mówców, 4) odebraniu głosu, 5) zamknięciu dyskusji nad poszczególnymi punktami porządku obrad, 6) żądania określonego zachowania od uczestników Zebrania Wiejskiego. | 
|   |   |   | 
|   | 5. | Przewodniczący Zebrania Wiejskiego nie może odmówić poddania pod głosowanie wniosku, jeśli jego przedmiot odpowiada przyjętemu porządkowi obrad. | 
|   |   |   | 
| ŧ 13. | 1. | Uchwały zebrania zapadają zwykłą większością głosów osób uczestniczących w Zebraniu Wiejskim, w głosowaniu jawnym z wyłączeniem spraw określonych w ŧ 22 ust.1 statutu. Zebranie może także postanowić o tajności glosowania na wniosek 1/4 uprawnionych do głosowania obecnych na zebraniu. | 
|   |   |   | 
|   | 2. | Protokoły i uchwały podpisuje przewodniczący zebrania oraz protokolant. | 
|   |   |   | 
| ŧ 14. | 1. | Sołtys jest organem wykonawczym zebrania i reprezentuje sołectwo na zewnątrz. | 
|   |   |   | 
|   | 2. | W czasie niemożności pełnienia urzędu przez Sołtysa, spowodowanej chorobą, dłuższym wyjazdem bądź innymi przemijającymi okolicznościami – jego obowiązki przejmuje jeden z członków Rady Sołeckiej. | 
|   |   |   | 
|   | 3. | Decyzja o zastępstwie należy do Rady Sołeckiej. | 
|   |   |   | 
|   | 4. | Ustanowienie zastępstwa Sołtysa wymaga zawiadomienia o powyższym organów gminy z określeniem: 1) kto imiennie pełni zastępstwo, 2) w jakim zakresie, 3) na jaki czas. | 
|   |   |   | 
| ŧ 15. | 1. | Sołtys wykonuje uchwały Zebrania Wiejskiego oraz inne zadania określane przepisami prawa i uchwałami organów gminy. | 
|   |   |   | 
|   | 2. | Do zadań Sołtysa należy w szczególności: 1) organizowanie i koordynowanie inicjatyw i przedsięwzięć społecznych mających na celu poprawę warunków życia społeczności sołeckiej, 2) występowanie z wnioskami dotyczącymi potrzeb sołectwa i jego mieszkańców oraz prowadzenia działalności interwencyjnej w tym zakresie z upoważnienia Zebrania Wiejskiego, 3) wykonywanie innych zadań należących do Sołtysa z mocy ogólnie obowiązujących przepisów: a) w zakresie obronności, b) w zakresie ochrony przeciwpożarowej, c) inkasa niektórych podatków i opłat, d) zapobieganie klęskom żywiołowym i usuwania ich skutków, e) zwoływanie Zebrań Wiejskich i posiedzeń Rady Sołeckiej. 4) współpraca z organami gminy. 5) udział w naradach zwoływanych przez Burmistrza. | 
|   |   |   | 
| ŧ 16. | Sołtys co najmniej raz w roku składa na Zebraniu Wiejskim sprawozdanie ze swojej działalności. | |
|   |   | |
| ŧ 17. | Sołtys korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym. | |
|   |   |   | 
| ŧ 18. | 1. | Rada Sołecka składa się z 3 osób i jest organem wspomagającym Sołtysa w zakresie sprawowania jego funkcji. | 
|   |   |   | 
|   | 2. | Posiedzenie Rady Sołeckiej zwołuje Sołtys stosownie do potrzeb wynikających z bieżącej działalności, przewodzi jej obradom. | 
|   |   |   | 
| ŧ 19. | 1. | Do zadań Rady Sołeckiej należy wspomaganie Sołtysa w zakresie sprawowania jego funkcji, a w szczególności: 1) przygotowywanie zebrań i sporządzanie projektów uchwał tych zebrań, 2) organizowanie wykonania uchwał Zebrania Wiejskiego oraz uchwał organów gminnych dotyczących sołectwa, 3) występowanie z wnioskami dotyczącymi potrzeb sołectwa i jego mieszkańców oraz prowadzenia działalności interwencyjnej w tym zakresie, 4) pełnienie zastępstwa Sołtysa w przypadku określonym w ŧ 14 ust. 2 niniejszego statutu. | 
|   |   |   | 
| ŧ 20. | 1. | Działalność w organach sołectwa i w Radzie Sołeckiej ma charakter społeczny. | 
|   |   |   | 
|   | 2. | Za udział w pracach organów gminy Sołtys może otrzymać dietę i zwrot kosztów podróży na zasadach określonych uchwałą Rady Miejskiej. | 
 
| ROZDZIAŁ | IV –  | ZASADY I TRYB WYBORU ORGANÓW SOŁECTWA I ICH ODWOŁYWANIA. | 
 
 
| ŧ 21. | 1. | Zebranie Wiejskie wybiera Sołtysa i Radę Sołecką na okres kadencji odpowiadającej kadencji Rady Miejskiej. | 
|   |   |   | 
|   | 2. | Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej zarządza w drodze uchwały Rada Miejska tak, aby mogły one odbyć się nie później niż w ciągu trzech miesięcy od rozpoczęcia jej kadencji. | 
|   |   |   | 
|   | 3. | Zebranie Wiejskie w sprawie wyborów organów sołectwa zwoływane jest przez Burmistrza, który w uzgodnieniu z ustępującym Sołtysem ustala dzień, godzinę i miejsce zebrania. O dacie i miejscu zebrania zawiadamia z upoważnienia Burmistrza Sołtys co najmniej na 5 dni przed wyznaczonym terminem. | 
|   |   |   | 
|   | 4. | Przepisy ŧ 10 stosuje się odpowiednio. | 
|   |   |   | 
| ŧ 22. | 1. | Wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej dokonuje Zebranie Wiejskie w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, spośród nieograniczonej liczby kandydatów posiadających czynne prawo wyborcze do Rady Miejskiej. | 
|   |   |   | 
|   | 2. | Wybory przeprowadza się oddzielnie: - na sołtysa, - na członków Rady Sołeckiej. | 
|   |   |   | 
|   | 3. | Uprawnionymi do zgłaszania kandydatur oraz kandydatami na stanowisko Sołtysa i członków Rady Sołeckiej a także prawo głosowania mają stali mieszkańcy sołectwa posiadający czynne prawo wyborcze do Rady Miejskiej obecni na Zebraniu Wiejskim. | 
|   |   |   | 
|   | 4. | Na Zebraniu Wiejskim, na którym przeprowadza się wybory uczestnicy są zobowiązani podpisać listę obecności. Odmowa podpisu listy skutkuje wyłączeniem z głosowania. | 
|   |   |   | 
|   | 5. | Lista obecności jest podstawą do stwierdzenia quorum i ustalenia legitymacji prawnej do głosowania. | 
|   |   |   | 
| ŧ 23. | 1. | Wybory przeprowadza komisja skrutacyjna w składzie trzech osób, wybrana spośród uprawnionych do głosowania uczestników zebrania. Członkiem komisji nie może być osoba kandydująca do organów sołectwa. Wybór członków komisji następuje łącznie w głosowaniu jawnym. | 
|   |   |   | 
|   | 2. | Do zadań komisji skrutacyjnej należy: 1) przyjęcie zgłoszeń kandydatów i ustalenia, czy nie istnieją przeszkody, o jakich mowa w ŧ 22, 2) przygotowanie kart do głosowania (kandydatów umieszcza się na karcie wg alfabetu) 3) przeprowadzenie głosowania, 4) ustalenia i ogłoszenia wyników glosowania, 5) sporządzenia protokołu o wynikach wyborów. Protokół komisji podpisują wszyscy członkowie komisji. | 
|   |   |   | 
|   | 3. | Za wybranego sołtysa uważa się tę kandydaturę, która uzyskała najwyższą liczbę głosów. | 
|   |   |   | 
|   | 4. | Za wybranych członków Rady Sołeckiej uważa się te kandydatury, które kolejno w łącznym głosowaniu uzyskały najwyższą liczbę głosów. | 
|   |   |   | 
|   | 5. | W przypadku równej liczby głosów wybory powtarza się. Jeżeli druga tura głosowania nie przyniesie rozstrzygnięcia ponowne głosowanie ustala się na kolejnym Zebraniu Wiejskim zwołanym w 7 dniu od daty pierwotnych wyborów. | 
|   |   |   | 
| ŧ 24. | Mandat funkcji sołtysa lub członka Rady Sołeckiej wygasa w przypadku: | |
|   |   |   | 
|   | 1) | śmierci, | 
|   |   |   | 
|   | 2) | zrzeczenia się, | 
|   |   |   | 
|   | 3) | utraty prawa wybieralności (prawomocne orzeczenie), | 
|   |   |   | 
|   | 4) | skazania prawomocnym wyrokiem za popełnienie przestępstwa, | 
|   |   |   | 
|   | 5) | odwołania przed upływem kadencji. | 
|   |   |     | 
| ŧ 25. | 1. | Wygaśnięcie mandatu w związku z ŧ 24 ust. 1 pkt 1 – 4 stwierdza Rada Miejska. | 
|   |   |   | 
|   | 2. | Odwołania Sołtysa przed upływem kadencji może dokonać Zebranie Wiejskie z własnej inicjatywy lub na wniosek Rady Miejskiej. Odwołanie z inicjatywy zebrania wymaga zatwierdzenia przez Radę Miejską. | 
|   |   |   | 
|   | 3. | Odwołanie następuje w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej 1/3 uprawnionych do głosowania. | 
|   |   |   | 
|   | 4. | Odwołanie Rady Sołeckiej lub poszczególnych jej członków przed upływem kadencji następuje na wniosek Sołtysa. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio. | 
|   |   |   | 
| ŧ26. | 1. | W razie wygaśnięcia mandatu lub odwołania Sołtysa Rada Miejska zarządza ponowne wybory. | 
|   |   |   | 
|   | 2. | W razie wygaśnięcia mandatu członka Rady Sołeckiej lub odwołania z tej funkcji ponowne wybory zarządza Sołtys. | 
|   |   |   | 
|   | 3. | Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeśli do upływu kadencji organów sołectwa pozostało nie więcej jak trzy miesiące. W tym przypadku obowiązki Sołtysa pełni jeden z członków Rady Sołeckiej wybrany przez Rade Sołecką, jak w pkt. 14 niniejszego statutu. | 
 
 
| ROZDZIAŁ | V  –  | POSTANOWIENIA KOŃCOWE. | 
 
 
| ŧ 27.  | Zmiany statutu dokonuje Rada Miejska w drodze uchwały. | |
|   |   |   | 
| ŧ 28. | W sprawach spornych wiążącej interpretacji statutu dokonuje Rada Miejska. | |
|   |   |   | 
| ŧ 29. | Niezależnie od Rady Miejskiej nadzór nad działalnością sołectwa sprawuje Burmistrz i Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej. | |
|   |   |   | 
 
Rejestr zmian
Modyfikował/a: Administrator BIP
Data: 2003-07-16 18:58:53









 
             
             
     
     
  ![[ X ]](/Layout/close-img.png)